Wat wij zien in 2025: Carmel en de omgeving

7 september 2020

Vanuit onze publieke taak vinden wij het belangrijk om in verbinding te staan met onze omgeving. Dat doen we door te luisteren, samen te werken en via co-creatie. Onze omgevingsraden zijn actief in verbinding met onze instellingen, met het bedrijfsleven, met partners in de keten en in het bijzonder met de samenwerkingsverbanden in het kader van passend onderwijs. De komende jaren kiezen wij ervoor de sterke verbindingen uit het verleden te behouden en nieuwe verbindingen tot stand te brengen. Om als deel van de onderwijsketen te kunnen functioneren is een betere doorgaande leerlijn van belang. Zowel in het kader van kansengelijkheid als in het kader van het leren in de reële context zijn onze partners essentieel, omdat zowel de overgangen tussen PO-VO en VO-vervolgonderwijs risicoplekken zijn voor kwetsbare leerlingen.

 

Ook in het kader van het krimpvraagstuk is het van belang om in de regio samen te werken aan een dekkend onderwijsaanbod. Dit kan zich uiten in verregaande samenwerking met PO, VSO, mbo, of in bestuursoverdrachten. Vooral het in stand houden van goed vmbo-onderwijs daagt uit tot samenwerkingen tussen verschillende VO-besturen.

Techniekpact

In vier regio’s (Brabant, Achterhoek, Salland en Twente) zijn Carmelscholen betrokken bij projecten voor verbetering van het techniekonderwijs in samenwerking met het bedrijfsleven. ‘Sterk Techniekonderwijs vmbo’ (begeleid door OCW) focust zowel op techniek als technologie, twee speerpunten voor de toekomst. We werken samen met PO en mbo om een wezenlijke en duurzame versterking van de aansluiting op het vmbo-onderwijs en de arbeidsmarkt te realiseren. Zo geven we in de komende jaren vorm aan een duurzaam, dekkend en hoogstaand techniekaanbod.

Samenwerking Universiteit Twente

Wij stimuleren en faciliteren wetenschappelijke promoties van onze medewerkers om de innovatieve en inhoudelijke ontwikkeling van ons onderwijs te stimuleren. Deze programmalijn vloeit rechtstreeks voort uit een samenwerkingsrelatie die we met de Universiteit Twente (UT) onderhouden. De gezamenlijke coördinatiecommissie heeft vooral een belangrijke functie als ‘kennismakelaar,’ die in scholen onderzoek en praktijk met elkaar weet te verbinden. In de komende bestuursperiode krijgt juist die makelaarsfunctie meer profiel door het instellen van professioneel intern programmamanagement. De resultaten uit promotieonderzoeken zullen we in komende jaren inzetten tegen de achtergrond van de onderwijsdoelen die we in deze Koers hebben geformuleerd.

Field Lab

Om de vaak ervaren kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te overbruggen, hebben we een ‘Field Lab’ geïnitieerd. We zoeken daarbij vooral de samenwerking met het basisonderwijs, het mbo en hbo. Onderzoeksresultaten sluiten dan aan bij het zoeken naar oplossingen voor problemen die men in hun onderwijspraktijk ervaart, zodat ze ook kunnen leiden tot (begeleide) interventies. Via goede feedback en evaluatie groeit niet alleen de onderwijspraktijk, maar ook de wetenschappelijke kennis erover. Het Field Lab is uitgewerkt in goed overleg met NRO en OCW. Inmiddels zijn ook organisaties uit het basisonderwijs, mbo en hbo in Overijssel aangesloten. Een kick-off in februari 2020 leidde tot een gezamenlijk plan van aanpak dat zich over de komende bestuursperiode Koers 2025 uitstrekt.

 

 

Speerpunten

Wat zien we?

Verbeteren van de doorgaande leerlijn.

Intensivering van de samenwerking met PO, VSO, mbo, hbo en WO.

Kansenongelijkheid in de keten aanpakken.

Verbetering van de advisering en begeleiding bij de overgangen tussen onderwijssoorten.

Leren in een reële context.

Samenwerkingen met bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

Aansluiten bij ontwikkelingen en het oppikken van de geluiden uit de gemeenschap.

Geïntensiveerd contact met en opbrengsten uit omgevingsraden.

Techniek en technologie in het onderwijs versterken.

Meer leerlingen kiezen voor techniek en technologie in studie en werk.

Dekkend onderwijsaanbod in de regio.

Leerlingen hebben binnen de regio een breed en uitdagend onderwijsaanbod.

Co-creëren van kennis ter verbetering van de onderwijspraktijk.

Onderzoek en praktijk worden met elkaar verbonden, bijvoorbeeld via Field Lab 2.0.

 

 

 

Box typeimage-with-border
Box colorblue
Box sizesmall
Tegel summary