Programma en curriculum

Programma en curriculum

Ruimte voor maatwerk en ICT-oplossingen

7 september 2020

Mensen verschillen van elkaar. We zien op onze scholen dat iedere leerling anders is en op een andere manier leert. Daarom bieden we onze leerlingen ruimte voor maatwerk binnen het curriculum. Daarnaast vinden we het belangrijk om in ons programma ook ruimte te bieden voor vakoverstijgend, thematisch en/of projectmatig werken. Zo leren onze leerlingen, als probleemoplossers van de toekomst, kennis samen te voegen en deze in te zetten. Ieder op zijn eigen manier.

In het lesprogramma van vandaag en morgen is technologie niet meer weg te denken. ICT is een hulpmiddel, bijvoorbeeld in het geval van blended learning. In de maanden van 2020 waarin het door het coronavirus niet mogelijk was om op school te komen, bleek de toegevoegde waarde van goede ICT eens te meer. Bovendien zien we dat ICT volop mogelijkheden biedt voor onderwijs op maat en dat onderwijs minder tijd- en plaatsafhankelijk wordt. We willen onze leerlingen voorzien van digitale vaardigheden en mediawijsheid en zetten in op dynamisch onderwijs, waarbij we het curriculum verrijken met actuele, maatschappelijk relevante elementen. Digitale geletterdheid heeft als doel om leerlingen op eigen kracht te leren functioneren in een samenleving waarin digitale technologie en media een belangrijke plaats hebben. Bij digitale geletterdheid is begrip van de concepten van digitale technologie essentieel. Leerlingen leren kritisch nadenken over technologievraagstukken.

 

In ons onderwijs komen de domeinen van digitale geletterdheid aan bod: informatievaardigheden, mediawijsheid en veiligheid, de werking en het gebruik van digitale technologie, digitale communicatie en samenwerking en computational thinking.

 

ICT kan ondersteunend zijn aan de inhoud van het primaire proces, het personaliseren van leerroutes van leerlingen, ook door gebruik te maken van adaptieve methodes en artificiële intelligentie.

 

Er zijn allerlei manieren waarop we maatwerk kunnen aanbieden, al dan niet met behulp van ICT:

 

  • Via persoonlijke leerroutes, gedifferentieerd naar leerstijl, krijgen leerlingen alle kennis aangeboden die ze verder helpt.
  • Daarbij ligt de focus op eigenaarschap. Het zijn jouw vakken, dus hoe ga je ervoor zorgen dat je de inhoud goed in je opneemt?
  • De creativiteit en diversiteit die we vakoverstijgend stimuleren bij onze leerlingen, komt ook terug in het aanbod van het curriculum.

 

 

Speerpunten

Wat zien we?

Maatwerk in het curriculum

De leerling volgt persoonlijke leerroutes waarbij de focus ligt op eigenaarschap en de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en eigen talenten.

Vakoverstijgend, thematisch en/of projectmatig werken

De leerling leert om de kennis samen te voegen en in te zetten als probleemoplosser van de toekomst

Technologie in het lesprogramma

De leerling maakt op een verantwoorde manier gebruik van technologie/ICT om te kunnen versnellen en/of verdiepen en is digitaal vaardig en mediawijs.

Creativiteit en diversiteit in de programmaonderdelen

De leerling ervaart dynamisch onderwijs, waarbij het curriculum is verrijkt met actuele, maatschappelijk relevante elementen.



 

Box typeimage-with-border
Box colorblue
Box sizesmall
Tegel summary