Een leerling komt pas tot bloei als hij zich veilig en gemotiveerd voelt. We zien dat leerlingen graag actief meedenken, betrokken willen worden en in gesprek gaan over de manier waarop zij leren. Daarin zien we meerwaarde en we werken er continu aan om ze gemotiveerd en energiek te laten leren.
Op onze Carmelscholen willen we om die reden inzetten op flexibiliteit en gezamenlijke verantwoordelijkheid, door de leerling meer eigenaarschap te laten ervaren en samen met de docenten te sturen op hun eigen leerproces. Zo willen we de leerling nog meer motiveren.
In de praktijk betekent dat voor ons onderwijs:
- De relatie tussen docenten en leerlingen blijft centraal staan op onze scholen.
- Docenten krijgen juist nog meer kansen om het verschil te maken door hun leerlingen flexibiliteit te bieden binnen een veilige (leer)omgeving.
- We willen onze leerlingen loslaten zonder ze echt los te laten.
- We creëren meer ‘magic moments’, waarin leerlingen echt het gevoel hebben dat het kwartje valt. Daar hebben ze de rest van hun leven profijt van.
Speerpunten
|
Wat zien we?
|
De stem van de leerling
|
De leerling ervaart eigenaarschap, denkt actief mee en wordt betrokken in gesprekken die gaan over het eigen onderwijs.
|
Veilige leeromgeving
|
De leerling ervaart een veilige leeromgeving waarin men respectvol met elkaar omgaat, op basis van gelijkwaardigheid en waar fouten gemaakt mogen worden, om van te leren.
|
Samenwerken
|
De leerling ervaart dat samenwerken een meerwaarde heeft en een belangrijke vaardigheid is voor een succesvol vervolg.
|
Box type | image-with-border |
Box color | blue |
Box size | small |
Tegel summary | |