De Carmelleerling

De Carmelleerling

Wereldwijs en klaar voor de toekomst

7 september 2020

De maatschappij vraagt om burgers die flexibel en wereldwijs zijn. Stabiele wereldburgers die zich staande kunnen houden tijdens de vele veranderingen die de maatschappij doormaakt.

“Kennis is maar de helft”, zei Titus Brandsma al. De wijze woorden van deze karmeliet uit de vorige eeuw zijn ook vandaag de dag nog zeer actueel. Bij Carmel kijken we daarom verder dan alleen de vakken. Ons curriculum geeft kaders, maar geeft ook ruimte. Om onze leerlingen zich te laten ontwikkelen tot volwassen en verantwoordelijke mensen, met een goed ontwikkeld moreel kompas, die zelfstandig hun weg vinden in de wereld en daar hun bijdrage aan leveren. Zelfvertrouwen, eigenaarschap en verantwoordelijkheid zijn belangrijke eigenschappen om samen met anderen creatieve oplossingen te ontwikkelen voor de problemen die zij ervaren.

 

Dat betekent voor het onderwijs op onze Carmelscholen dat we ons richten op de volgende vergezichten:

 

  • Het toekomstperspectief van elke individuele leerling is het startpunt voor de ontwikkeling en het maken van doelgerichte keuzes in ons onderwijs.
  • Leerlingen van Carmel kunnen een reëel beeld van hun toekomst schetsen, waarbij we leerlingen in het hier en nu willen leren omgaan met de complexiteit van de samenleving.
  • Onze leerlingen zijn verbonden met de wereld van nu en morgen. Met aandacht voor elkaar en voor de gemeenschap.
  • Iedere leerling haalt het maximale uit zichzelf op het gebied van persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie.

 

Speerpunten

Wat zien we?

Toekomstperspectief als startpunt voor ontwikkeling vanuit eigenaarschap en betrokkenheid.

De leerling maakt doelgerichte keuzes en ervaart dat de eigen interesse en motivatie uitgangspunt is voor de activiteiten die hij onderneemt, binnen of buiten de school, verbonden met de wereld van nu en morgen.

Ontwikkelingsgericht op het eigen hoogst haalbare niveau.

De leerling ervaart ondersteuning in het ontwikkelen van zelfvertrouwen en eigenaarschap om vanuit hier zelf verantwoordelijk te worden. De leerling neemt regie om te werken aan eigen leerdoelen en evalueert het bereiken daarvan met leraar en medeleerlingen. Docenten hebben groot vertrouwen in de talenten van le erlingen en willen ieders talent tot bloei laten komen.

Kennis is maar de helft.

De leerling ervaart dat zijn persoonlijke en sociale ontwikkeling net zo belangrijk is als zijn cognitieve ontwikkeling.



 

Box typeimage-with-border
Box colorblue
Box sizesmall
Tegel summary