Een belangrijk aspect dat de leerlingen in de Meetups aanstipten en dat goed aansluit bij actuele ontwikkelingen in onze scholen, is dat de groei die ze doormaken op school beter zichtbaar en merkbaar gemaakt moet worden maken. Omdat het niet alleen gaat om die cijfers op je eindlijst, want groei gaat over veel meer dan alleen cijfers. Daadwerkelijke impact creëren voor de leerlingen is het doel op onze scholen.
We willen zien dat leerlingen zelf goed weten waar ze staan in hun ontwikkeling. Daarom zijn de docent en de leerling samen verantwoordelijk voor het opstellen en toepassen van leerdoelen en succescriteria om het leerproces vorm te geven. Alleen dan is het mogelijk om de groei te observeren en vervolgens bij te sturen. Ook dit observeren en bijsturen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van docent en leerling. Voor onze docenten is het van belang dat ze inzicht hebben op hun impact op het leren van de leerling.
Op de volgende manieren kunnen we op onze scholen groei beter zichtbaar maken:
- Door formatief handelen in te zetten in het onderwijsproces kunnen leerlingen hun persoonlijke leerroutes beter volgen en hun eigen interesses verder ontwikkelen.
- Minder summatief toetsen, maar vooral op een andere manier zicht krijgen op het leerproces, helpt leerlingen om beter te leren van de feedback die ze krijgen.
- De driehoek leerling-docent-ouder werkt hierin optimaal samen. Door samen terug te blikken en vooruit te kijken.
Speerpunten
|
Wat zien we?
|
Leerdoelen en succescriteria vormen de basis van het leerproces.
|
De leerling is samen met de docenten verantwoordelijk voor het opstellen en toepassen van leerdoelen en succescriteria om het eigen leerproces vorm te geven.
|
Balans tussen formatief en summatief toetsen.
|
De leerling heeft zicht op de eigen ontwikkeling en leerbehoeftes door samen met de docent en medeleerlingen informatie te verzamelen in het leerproces. De leerling leert van de feedback die hij geeft en ontvangt.
|
Groei en ontwikkeling zichtbaar maken.
|
De leerling reflecteert op de eigen ontwikkeling met de betrokken volwassenen, waarbij docenten reflecteren op de impact die zij hebben op het leren van de leerling.
|
Box type | image-with-border |
Box color | blue |
Box size | small |
Tegel summary | |