“Improvement without accountability is whimsical action without direction"*
We hebben onze strategische beleidskoers en bijbehorende doelen geformuleerd. Onze koers is zoals gezegd geen spoorboekje, maar geeft een beeld van de ontwikkeling van onze organisatie. Natuurlijk willen we gedurende het proces zicht hebben op de stand van zaken en weten hoe effectief ons handelen is. Daarvoor hebben we een aantal randvoorwaarden vastgesteld.
Doelen en criteria
De doelen moeten helder zijn en bij voorkeur met betrokkenheid van eenieder worden geformuleerd. De succescriteria (hoe ziet succes eruit en waar meten we dat aan af) moeten zo concreet mogelijk zijn geformuleerd. Uitgangpunt is: ik loop rond en ik zie; de opbrengsten van de doelen moeten zichtbaar en merkbaar zijn.
Ook is het van belang om het doel te meten op het niveau waarop het gericht is. Als we bijvoorbeeld leerlingen meer eigenaarschap willen geven is het door de leerling ervaren eigenaarschap de graadmeter voor succes en niet de intentie van de schoolleiding of de medewerker.
Rubrics
Leren van en met elkaar is in het belang van ons allemaal. Het helpt om dan hetzelfde instrumentarium in te zetten. Daarmee ontwikkelen we een gezamenlijke taal voor de ontwikkelingen en kunnen we ook het leren van en met elkaar beter faciliteren. We kiezen er voor om gebruik te maken van rubrics.
Rubrics helpen het begrip over het leerdoel te vergroten en zijn zeer geschikt om complexe leerdoelen van een organisatie helder in beeld te brengen. De verschillende dimensies van het leerdoel kunnen bijdragen aan een beter begrip over hoe het leerdoel te bereiken. Daarmee kunnen we een versnelling in het proces bereiken.
Bij het maken en gebruiken van rubrics voor organisatieontwikkeling zijn er 3 belangrijke fases:
- Formuleren van duidelijke verwachtingen (succescriteria);
- Regelmatige zelfevaluatie: op grond van de mate van het bereiken van het kwaliteitsniveau ten opzichte van het leerdoel;
- Revisie: analyse op het mogelijk aanpassen van het leergedrag om de realisatie van het leerdoel naderbij te brengen.
Ruimte in verbinding
Het in beeld brengen van meerdere stappen op weg naar het bereiken van het hoogste kwaliteitsniveau van het leerdoel vergroot bij mensen niet alleen de kennis over de werkwijze, maar ze begrijpen ook hoe ze de succescriteria bereiken.
Het per stap in beeld brengen van de volgende fase van het leerdoel impliceert een strikt lineaire leercurve, wat natuurlijk in de praktijk niet zo is. De diversiteit van onze scholen en de verschillende speerpunten van de diverse locaties komt tot zijn recht bij het maken van de rubrics op zowel instellingsniveau als op locatieniveau. Doordat iedereen de doelen van de nieuwe koers als uitgangspunt heeft kunnen we door het samen inzetten van de rubrics hier ook een organisatiebreed leerproces van maken waarbij we eventueel ook gebruikmaken van externe ondersteuning.
Ruimte in verbinding: aan de slag!
Elke Carmelschool maakt een eigen schoolplan, dat is afgeleid van de gemeenschappelijke strategische beleidskoers 2020-2025. Vanwege de grote verschillen in context, ontwikkeling en tempo is er binnen de verbinding met Koers 2020-2025 de ruimte om in het schoolplan eigen rubrics te formuleren. Carmelscholen gebruiken hiervoor het format in bijlage 1.
Box type | image-with-border |
Box color | yellow |
Box size | small |
Tegel summary | |