Het proces naar Koers 2025

Het proces naar Koers 2025

7 september 2020

Ons vorige strategisch beleidskader, ‘Koers 2020’, heeft onze stichting veel goeds gebracht. Het gaf onze instellingen richting en ruimte om vorm te geven aan het onderwijs en de organisatie. Iedere Carmelinstelling koos hierbij het tempo dat bij hun eigen context paste.

 

Uit onderzoek blijkt, dat in organisaties met een lange historie – zoals het bijna honderdjarige Carmel – de kernwaarden van belang zijn. Deze kunnen weliswaar veranderen in de uitingsvorm, maar de diepe achterliggende overtuigingen veranderen niet. En dat is inderdaad ook het geval bij Carmel.

Onze eerste stap in het proces naar ‘Koers 2020-2025’ was daarom antwoord geven op de vraag: vullen we onze kernwaarden nog op een actuele manier in? Tijdens een bezinningsdag op het Titus Brandsma Memorial met de eindverantwoordelijk schoolleiders geconstateerden we dat onze identiteit en waarden onverminderd actueel zijn. Hiermee gaan we de uitdagingen van het huidig tijdsgewicht aan. De uitingsvorm ervan leest u in hoofdstuk 3 van dit document; de achterliggende overtuigingen nemen we mee naar de volgende stap.

 

De tweede stap was om antwoorden te krijgen op de vraag: wat waardeer je aan Carmel en wat zou je willen aanpassen? In 2019 maakten we al eens de balans op in de vorm van een ‘midterm review’ over Koers 2020. We vroegen toen een kleine groep leerlingen en collega’s naar opbrengsten, maar ook naar thema’s die zij misten in Koers 2020. Uit de review bleek dat we onszelf niet volledig opnieuw hoefden uit te vinden in het kader van ‘Koers 2020-2025’.

 

Het bracht ons wel tot het inzicht dat het buitengewoon zinvol zou zijn om onze vraag aan een veel grotere groep voor te leggen, als belangrijk vertrekpunt voor een nieuwe strategische beleidskoers.

We kozen er nadrukkelijk voor om eerst leerlingen te vragen; zij zijn immers degenen voor wie we ons werk doen en die elke dag met het resultaat van ons handelen te maken hebben.

We nodigden zowel huidige leerlingen als oud-leerlingen* uit om ons feedback te geven tijdens een drietal ‘Carmel Meetups. Deze onderlinge dialogen leverden een aantal hoofdthema’s op, die we vervolgens bespraken met onze ‘binnen- en buitenwereld’.

 

In een tweede serie van drie Carmel Meetups ontmoetten Carmelmedewerkers en -leerlingen een brede vertegenwoordiging uit de maatschappij: medewerkers van basisscholen en vervolgonderwijs, van mbo tot en met universiteit. Vertegenwoordigers van gemeenten en samenwerkingsverbanden, bedrijven uit de omgeving en maatschappelijke organisaties. Ook hier was de basisvraag: wat moeten we behouden en welke nieuwe uitdagingen moeten we omarmen?

 

De opbrengsten van de Carmel Meetups werkten we verder uit. De thema’s en uitkomsten van de feedbackrondes vormen de contouren van onze ‘Koers 2020-2025’.

 

Vanuit deze schets van de opbrengst vroegen we een aantal interne en externe experts om onderdelen uit te werken. We vinden het namelijk belangrijk dat ‘Koers 2020-2025’ geen spoorboekje is, maar eerder een duidelijk beeld neerzet van de organisatieontwikkeling, beschreven in zichtbaar gedrag. Net als in ‘Koers 2020’ is er voor alle organisatieonderdelen de ruimte om de doelen te bereiken op een wijze die past bij hun eigen context en ontwikkeling. Het oog is dan steeds gericht op het doel, de weg ernaartoe wordt door de professionals ingevuld.

 

We hebben het geheel op een beeldende wijze vormgegeven. Zodat we de hoofdthema’s zo goed mogelijk kunnen reproduceren. Zo ontstaat een levende koers, een kompas waarbij je in verschillende situaties kunt inschatten of je de zeilen moet bij zetten, de koers iets moet wijzigen of even aan een boei moet blijven liggen.

 

Vanzelfsprekend bespraken we ons nieuwe koersdocument in alle Carmelgeledingen, waardoor er breed draagvlak ontstaat en het een gezamenlijke brug naar onze toekomst is.

 

*De oud-leerlingen waren maximaal 5 jaar van school.

 

Box typeimage-with-border
Box coloryellow
Box sizesmall
Tegel summary