Stichting Carmelcollege vormt een pedagogische waardengemeenschap. Als je ervoor kiest om onderdeel te zijn van onze gemeenschap dan kun je op ons rekenen, maar dan rekenen we ook op jou. Dit geldt zowel voor onze medewerkers, leerlingen en hun ouders, als voor onze instellingen en scholen. Wij verwachten dat iedereen handelt vanuit onze kernwaarden.
We hebben zorg voor heel de mens. Wij helpen jonge mensen met het ontwikkelen van een moreel kompas. Dat doen we door het voeren van “het goede gesprek”: op basis van openheid en gelijkwaardigheid, niet om consensus te krijgen of elkaar te overtuigen, maar om ieders inzicht te vergroten. Hierdoor worden mensen zich bewust van de wereld vanuit een waarderend perspectief. Vanuit dit paradigma komt waardengericht leren tot stand, waarbij het leren ieders verantwoordelijkheid is. Binnen een waarderende school, staat de pedagogische relatie van leraar en leerling centraal en is er ruimte voor medewerkers en leerlingen om hun (levens-)verhaal te vertellen. Deze ontmoeting tussen waarderende personen is essentieel voor het dynamische proces van de ontwikkeling van het morele kompas van leerlingen.
In onze gemeenschap word je gekend en gezien, je mag fouten maken. Dit geldt ook voor onze professionele cultuur*. We gaan op zoek naar ieders kwaliteiten, die we benutten in plaats van bestrijden. Onze professionele cultuur stelt enerzijds eisen aan onze professionals, maar biedt hen anderzijds ook kansen zich te verbeteren. Je mag gebruikmaken van de ruimte in onze organisatie zolang je hierbij actief in verbinding blijft en onze afspraken respecteert.
Box type | image-with-border |
Box color | blue |
Box size | small |
Tegel summary | |