“Het is mooi om leerlingen te zien ontwikkelen op verschillende vlakken. Sociaal maken ze hele grote stappen, want samenwerken is noodzakelijk. Maar ook het loskomen van thuis, je mobiel en je eigen wereld maakt bij de leerlingen veel los.”
Docent Daan Koerhuis was een van de drie begeleiders die in april 2018 met een groep vmbo-leerlingen van Carmel College Salland voor zeventien dagen naar Thailand reisden om daar te werken op een school voor leerlingen met een beperking.
‘Ik zie het nog steeds als de reis van mijn leven. Het was een ongelofelijke kans om met zestien leerlingen Thailand te mogen bezoeken. De cultuur, de mensen en de natuur zijn overweldigend en mooi. Ik had geen ervaring met reizen buiten Europa, dus alles was nieuw. Dat wij ook nog konden helpen op de school TCDF, was echt heel gaaf. Wij hebben het echte leven in Thailand ervaren en we hebben er een maatschappelijke bijdrage aan mogen leveren. Dat is niet veel mensen gegeven.
Ik ben een ander mens geworden doordat ik deze droomreis heb mogen meemaken. Ik probeer vaker te genieten van elk moment, ik leef minder naar een doel toe, maar wil ook happy zijn tijdens het proces richting een doel. Dat is me heel veel waard.
Het is heel betekenisvol om zo’n reis met leerlingen te maken. Het is zo mooi om te zien hoe leerlingen zich op verschillende vlakken ontwikkelen. Sociaal maken ze hele grote stappen, want op reis is samenwerken noodzakelijk. Maar ook het los komen van thuis, hun mobiel en hun eigen wereld maakt bij de leerlingen veel los. Ze worden zelfstandiger, zijn zich er meer van bewust hoe goed ze het hebben en leren even zonder hun standaard houvast (thuis, vrienden, ouders) te leven. Dat is moeilijk, maar ook heel leerzaam. Andere mensen leren kennen, zien hoe het elders gaat: het is heel belangrijk. In de groep maken de leerlingen ook veel mee: feest, emoties, conflicten. Daar leren ze ongelooflijk veel van. Het kan niet anders dan een hele snelle leerschool zijn.’
Box type | image-with-border |
Box color | white |
Box size | large |
Tegel summary | |