Toelichting op doelen
Brede kijk op onderwijskwaliteit
In onze ogen is de kwaliteit van ons onderwijs (zeer) goed als we in inspectietermen in ieder geval voor alle afdelingen minimaal een voldoende scoren. Dat moet een vanzelfsprekendheid zijn. Het gaat ons echter om meer. Wij willen voor iedere leerling een optimale balans tussen persoonlijke vorming, maatschappelijke vorming en kwalificaties. Wij staan voor een brede vorming van onze leerlingen: Bildung. Wij geven onze leerlingen die vaardigheden mee die zij in de de 21e eeuw nodig hebben.
Recht doen aan verschillen
Om optimaal recht te kunnen doen aan verschillen tussen leerlingen, kiezen wij voor gepersonaliseerd leren. Wij zien gepersonaliseerd leren als middel om leerlingen de mogelijkheid te bieden tot versnellen, verdiepen, verbreden of remediëren. Wij geloven dat gepersonaliseerd leren binnen het geheel van de school als waardengemeenschap bij kan dragen aan de brede vorming van leerlingen. Wij bieden leerlingen mogelijkheden van gedifferentieerde leerroutes. Dat draagt bij aan hun intrinsieke motivatie waardoor de kans toeneemt dat iedere leerling het maximale uit zichzelf haalt. Wij zien het ook als een adequaat antwoord op Passend Onderwijs.
Iedereen leert door feedback
In wat ons voor ogen staat is het consequent geven en ontvangen van feedback op alle niveaus van grote betekenis. Een van de meest effectieve manieren om onderwijs te verbeteren is wat ons betreft het geven van feedback: leerling-leerling, leraar-leerling, leerling-leraar, leidinggevende-medewerker, collega-collega en tussen scholen en collega’s van verschillende scholen onderling op het niveau van de kennisalliantie die we willen zijn. Zonder feedback geen lerende organisatie. We komen op dit onderwerp terug in hoofdstuk 5.
Kwaliteitszorgsysteem
Voor het kwaliteitszorgsysteem zijn voor ons twee aspecten voor verdere doorontwikkeling van belang.
In de eerste plaats: in onze visie op goed onderwijs zitten harde en zachte elementen, soms meetbaar, maar veelal ook niet. Kwaliteit mag echter nooit een vaag begrip zijn, het is altijd zichtbaar en kenbaar, objectiveerbaar. Dit vraagt om de verdere ontwikkeling van een kwaliteitszorgsysteem zodat het recht doet aan de verschillende aspecten van kwaliteit: zichtbaar, kenbaar en meetbaar.
In de tweede plaats willen we daarbij ook de diverse lokale niveaus van de scholen verbinden met het stichtingsniveau.