Wortels en vleugels

Wortels en vleugels

3 september 2019

“Er zijn twee dingen die een kind van zijn ouders moet krijgen: wortels en vleugels.” (Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832)

Op grond van mijn ervaringen thuis in mijn gezin, en die van mij in het onderwijs, vind ik bovenstaande uitspraak van Goethe goed passen bij opvoeding en leren.
Twee onderdelen – wortels en vleugels – die met elkaar verbonden zijn, maar die je beiden ook weer moet kunnen “loslaten”.
Een kind heeft een rugzak nodig waarin hij – naast de broodnodige geborgenheid die uit bovenstaand beeld spreekt – ook over “voedsel-voor-onderweg” beschikt die hij waar nodig kan gebruiken. Om in de metafoor te blijven: voedsel waardoor je sterkere wortels krijgt om beter op eigen benen te kunnen staan, hierdoor meer durft uit te vliegen en sterkere vleugels krijgt.

Deze wortels en vleugels blijven ons het hele leven achtervolgen. Ook als we ouder(s) worden. Een van mijn zonen heeft twee jaar voor zijn studie in Bali gewoond en daar vanzelfsprekend “wortel” geschoten. Ik als ouder moest hier erg aan wennen. Mijn zoon zo ver weg, zo alleen: redt hij het daar wel in het Verre Oosten? Gevoelens van verlatenheid kwamen (misschien) bij hem, maar zeker bij mij op. Meermaals gedacht: wie voelt zich meer verlaten, mijn zoon of ik?

Ik merkte dat je als ouder – naast de wortels die ik hem heb meegegeven – ook  zelf sterke vleugels moet hebben om los te (kunnen) laten. Je moet in dit verband ook kunnen geven. Dat dit niet altijd gemakkelijk is heb ik nadrukkelijk ervaren.

Maar is het voor de klas ook niet regelmatig zo? Wil je als docent ook niet gauw je rugzak uitpakken en de pasklare antwoorden geven? Docent blij, leerling blij, maar wie ontwikkelt zich hier nu?
Door zelf op onderzoek uit te gaan, door iets zélf te doen, maak je iets je meer eigen. Wordt het meer je eigen verhaal en kun je ermee verder.
Ja, verder, zodat je niet met je wortels alleen maar vastzit, maar uit kunt vliegen naar betekenisvolle oorden. Als ouder en zoon én als leerkracht en leerling.

Peter van Lange, docent

Box typeimage-with-border
Box colorwhite
Box sizelarge
Thumbnail
Tegel summary