Carmel
Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Open Search 
  • Menu
Open Search 
  • Carmel
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Identiteit
    • Thema's
    • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws en publicaties
    • Carmel agenda
  • Scholen
  • Werken bij
    • Jouw sollicitatie
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Loopbaanbeleid
    • Ontdek de kracht van Carmel
    • Opleidingsscholen
    • Hybride professional
    • Vacatures
    • Ons scholingsaanbod
  • Intranet
  • Home
Close
Nieuws » Nieuws en publicaties
  • Nieuws en publicaties
  • Carmel agenda

Zoeken in nieuws

 
Zoeken
Van actualiteit naar betekenisvol kunstwerk

Van actualiteit naar betekenisvol kunstwerk

Opmerkelijk

dinsdag 13 oktober 2020

The world after Corona’, zo luidde de opdracht voor leerlingen van het tweetalig onderwijs (tto) op Het Stormink van Etty Hillesum Lyceum in Deventer. Deze opdracht is een onderdeel van een groter geheel, namelijk een werkboek voor alle leerlingen om thuis aan de slag te gaan met de beeldende kunstvakken. Juist in deze tijd is de essentie van kunst belangrijker dan ooit. Kunst leert je namelijk omgaan met verandering, vertelt docent Wilma Hekkert namens de vakgroep beeldende vorming, tekenen en handvaardigheid.

Weerspiegeling van de maatschappij

‘Kunsteducatie staat voor scheppen, vormgeven, creativiteit en verbeeldingskracht. Kunst zet ons aan het denken, over onszelf en de wereld. Het traint onze hersenen en laat ons met een ruimere blik kijken naar zaken. Kinderen hebben hier iets aan voor de rest van hun leven. Ze vergroten hiermee hun bewustzijn en alertheid, leren abstract te denken en flexibeler omgaan met teleurstellingen. Het is een wisselwerking tussen hun binnen- en buitenwereld, niet alleen een weerspiegeling van hun geest maar ook van de maatschappij. Kunst zorgt voor betere omgangsvormen tussen mensen en meer begrip tussen culturen.’

Verder kijken dan neus lang is

Onze tto-leerlingen kregen de opdracht een 3D-reliëf te maken. Hoe zien zij de wereld na Corona? We zijn eerst via Teams met elkaar in gesprek gegaan. Wat gebeurt er eigenlijk als het virus doorzet? In hoeverre heeft het invloed op mens, natuur en economie? De ene leerling begon met: ‘Juf, er gaat echt niks veranderen. Het is een virusje dat overgaat en klaar.’ Anderen volgden: ‘Ik denk dat er meer laboratoria moeten komen om onderzoek te doen’ en ‘De natuur gaat ons overheersen en de mens verdwijnt’. Vervolgens ontstaan mooie gesprekken als ze divergent denken en verder kijken dan hun neus lang is. En dat doen ze! Na de brainstorm volgde een onderzoek naar andere kunstenaars die een dergelijk reliëf maakten. Vervolgens maakten de leerlingen een mindmap en deelden ze ideeën. Daarna het creatieve proces zoals schetsen en het verzamelen van materiaal. Op onze locatie hechten we in brede zin waarde aan persoonlijk leren: out-of-the-box denken, ontdekken en experimenteren.
Als kunstvakdocenten willen we bij leerlingen verwondering, nieuwsgierigheid en motivatie creëren, talenten en verbeelding stimuleren en we willen ze uitdagen.

Eigenheid als kracht van de samenleving

Doel van de beeldende opdrachten is dat leerlingen met zichzelf in contact komen en daarmee in de ontmoeting met de ander. De eigenheid van elk kind, dát is de kracht van de samenleving. Iets creëren dat bij hun eigen gevoelens hoort. Vooral in deze tijd, waarin leerlingen veel moeten, raken ze het contact met zichzelf snel kwijt. Wanneer je in contact
staat met jezelf, ben je op je krachtigst en het meest productief. Eigenwaarde is de kern van een gelukkig leven.’

Van lege melkpakken naar eco-friendly dorp

Leerling Loes (13) startte met een paar lege melkpakken en creëerde een eco-friendly dorp, dat in het teken staat van duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en gezondheid. In haar dorp ga je met je elektrische auto’s door ‘drivethru
winkels’. Ze ging van een twijfelachtige ‘gaat dit wat worden?’ naar een zelfverzekerd ‘het resultaat ziet er echt leuk uit!’. Olaf (13) maakte robots als een soort assistent voor dokters. ‘Ik bedacht me wat er nodig zou zijn en een robot leek me het meest handig. Met mijn werk wil ik zeggen: blijf zoveel mogelijk thuis, want anders gaat het fout en daar heeft niemand zin in’.
Ninke (14) maakte een grote robot: de “Greenie” die helpt het buitenleven beter te ontwikkelen. ‘Met de robot wil ik mensen geruststellen dat het goedkomt. De opdracht zette me aan het denken hoe corona ons verandert. We bezoeken geen drukke steden, houden afstand, letten goed op in contact met opa’s en oma’s, en vooral: rekening houden met elkaar in plaats van alleen doen wat je zelf wilt.’

De verhalen van de leerlingen maken Wilma gelukkig. ‘Ik ben zo trots op mijn leerlingen en vind het geweldig om te zien wat het in ze naar boven haalt. Dit is waar ik en mijn collega’s uit de vakgroep het voor doen. We leren ze veranderen. Grote kwesties zoals deze pandemie vragen om grote veranderingen in ons gedrag. Met kunst kunnen we de wereld een beetje mooier maken!’

Categorieën: Nieuws
Tags: Etty Hillesum Lyceum / Opmerkelijk
Vertoningen: 873

Categorieën

  • RSS Expand/Collapse Nieuws (240)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Magazine (11)
  • RSS Expand/Collapse Jaarverslag (10)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Publicaties (7)
  • RSS Expand/Collapse Blogs (82)
  • RSS Expand/Collapse Carmel Video's (0)

Tags

Blog Carmel Magazine College van Bestuur #stelling Peter van Lange Karin van Oort Fridse Mobach Ruimte in verbinding Kennis is maar de helft jaarverslag Kennismakingskatern column Olaf Koot College van Bestuur / Karin van Oort / Blog Raad van Toezicht
Naar boven

Bezoekadres

Drienerparkweg 16
7552 EB  Hengelo (OV)

Postadres

Postbus 864
7550 AW  Hengelo (OV)

Telefoon

Telefoon: 074 - 245 55 55
Fax: 074 - 243 02 44

Privacy statement

E-mail

Algemeen: info@carmel.nl
Pers: f.hoogendijk@carmel.nl

Meer contactgegevens

Twitter LinkedIn Facebook YouTube
Inloggen
Naar boven