Inge Stokvis, docent Nederlands, Het Twickel College Hengelo
dinsdag 26 april 2022
Titus Brandsma, één van de oprichters van Stichting Carmelcollege in 1922, wilde onderwijs dat verder kijkt dan cijfers en prestaties. Dat vinden we nu, 100 jaar later, nog steeds: een Carmelschool moet de leerling voorbereiden op het héle leven. Moeten we dáár dan óók op beoordeeld worden? Voor het Carmelpanel de stelling:
‘Carmelleerlingen zouden ook een rapportcijfer moeten krijgen voor hun persoonlijke groei en ontwikkeling’
Inge Stokvis, docent Nederlands, Het Twickel College Hengelo ‘Het motto van onze school is “De school als creatieve stad”. Hierin komt alles al samen. We willen onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst. Dat vraagt kennis én vaardigheden. En die vaardigheden mogen ze hier in alle veiligheid oefenen. Dat is die groei, die ontwikkeling, die inderdaad minstens zo belangrijk is als kennis. Maar een rapportcijfer? Hoe bepaal je dat? En wat als je een onvoldoende zou geven? Dan maak je het heel persoonlijk, dat kan een leerling enorm beschadigen. Terwijl je juist dat niet wilt, je mag hier groeien. Wij willen onze leerlingen iets meegeven. Ze mogen hier oefenen en dat mag misgaan. Wij zijn er om hen op te vangen en verder te helpen.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Marty van Dijken
Categorieën: Nieuws Tags: Carmel Magazine/ #stelling Vertoningen: 1020