Haley Boegheim, leerling mavo 4, Antoniusmavo XL, Gouda
dinsdag 26 april 2022
Titus Brandsma, één van de oprichters van Stichting Carmelcollege in 1922, wilde onderwijs dat verder kijkt dan cijfers en prestaties. Dat vinden we nu, 100 jaar later, nog steeds: een Carmelschool moet de leerling voorbereiden op het héle leven. Moeten we dáár dan óók op beoordeeld worden? Voor het Carmelpanel de stelling:
‘Carmelleerlingen zouden ook een rapportcijfer moeten krijgen voor hun persoonlijke groei en ontwikkeling’ Haley Boegheim, leerling mavo 4, Antoniusmavo XL, Gouda ‘Ik vind het een goed idee. Als leerling weet je dan waar je staat, je ziet waarin je goed bent en minder goed. En waaraan je misschien nog moet werken. Dat kan je helpen bij je keuze voor een vervolgopleiding. Je middelbareschooltijd is toch een belangrijke fase in je leven. Daar leer je dingen die belangrijk zijn voor je vervolg en je toekomst. Zo’n rapportcijfer kan je steun geven, vind ik. Maar ik zie ook de andere kant. Als je dan een onvoldoende krijgt, kan die je het gevoel geven dat je niet goed genoeg bent. Dus je moet wel kijken hoe je zo’n cijfer geeft en wat het betekent. En de school moet uitleggen waarom het dát cijfer is geworden, zodat je daar als leerling iets mee kunt.’ Tekst: Hans Morssinkhof Fotografie: Marty van Dijken
Categorieën: Nieuws Tags: Carmel Magazine/ #stelling Vertoningen: 569